Concert Participatiu pel 125è Aniversari de l’Orfeó de Sants

El Vivaldi de la Pietà sona a Santa Madrona

GLORIA I MAGNIFICAT en sol menor RV 610, D’ANTONIO VIVALDI
Direcció: Xavier García Cardona

Orfeó de Sants, Cor de Cambra, Cor Participatiu, Orquestra de Cambra i Solistes interpreten el Gloria i el Magnificat de Vivaldi en un format de concert participatiu excepcional, sota la direcció de Xavier García Cardona.

Concert dissabte 18 d’abril a les 20h, a l’Església de Santa Madrona, Tapioles, 10, Barcelona

Taquilla inversa

Gloria RV 589

Des d’ un punt de vista litúrgic, el Glòria és la segona de cinc seccions cantades de la missa catòlica. La desusada longitud de la composició de Vivaldi, però, dona la idea que pogués ser part d’un treball més llarg i ens deixa dubtes quant a la seva intenció cerimonial. Hi ha escassa informació sobre aquesta obra, però tot indica que hauria estat escrita per al conservatori de música de La Pietat, del qual Vivaldi va ser Mestre de Concert des de 1704 a 1740, amb algunes absències. La Pietat era una de quatre institucions peculiars de Venècia en aquella època (totes van ser destruïdes), i era objecte de gran interès per part dels viatgers a aquesta ciutat. Cartes contemporànies i escrits indiquen que durant l’exercici de Vivaldi hi havia gran talent, i ell gaudia La Pietat d’una àmplia experimentació musical, propícia per a l’elaboració de les seves composicions.

EL MAGNIFICAT en sol menor RV 610

El Magnificat en sol menor, RV 610, d’Antonio Vivaldi és una de les obres de música sacra més importants del compositor venecià. Vivaldi va compondre diverses versions de l’himne delMagnificat (càntic a la Mare de Déu) però aquesta versió per a cor, RV 610, és la que s’interpreta habitualment. Va ser compost o amb anterioritat a 1717, o el 1719. És una obra grandiosa que pot comparar-se amb altres magníficats de l’època; fins i tot, amb el Magníficat de Bach. El de Vivaldi és anterior, si més no en la seva versió original.

El Magnificat és un càntic bíblic interpretat al final de les vespres, el qual Maria lloa Déu mentre es prepara per esdevenir la mare del Messies. Aquest Magnificat de Vivaldi en sol menor (RV 610) consta de nou números musicals, cadascun corresponent a una secció del text del «Magnificat». Sis són nombres corals (números 1, 3, 4, 5 i 7), i tres són per a solistes (números 2, 6 i 8). Cada un és diferent pel que fa a l’estat d’ànim, la tonalitat, el tempo o la textura.